Francusko-njemački televizijski
kanal Arte u utorak, 5. travnja emitirao je njemački dokumentarni film 'Rechts,
zwo, drei - Driftet Europa ab?' tj. 'Desno, dva, tri - kreće li se Europa
udesno?'. Film se bavi populističkom i ekstremnom desnicom u Europi, a taj se
fenomen prikazuje na osnovi primjera iz Njemačke, Francuske, Poljske i -
Hrvatske. Prizori Hrvata kako s ustaškim znakovljem pjevaju pjesme u slavu Ante
Pavelića na proslavi Oluje u Kninu i u Čavoglavama jedan su od primjera u
filmu, a tu je i detaljan opis političkih stavova ministra kulture Zlatka
Hasanbegovića kojega se naziva revizionistom.
Hrvatska
se s dokumentarnim filmom ‘Rechts, zwo, drei’ upisala u europsku svijest
kao jedna od članica Europske unije u kojoj postoje snažni ekstremistički
pokreti, može se zaključiti nakon emitiranja informativnog i detaljno
istraženog dokumentarca na televiziji Arte. Ovaj francusko-njemački
kanal za kulturu nema veliku gledanost, no zato je itekako utjecajan u
intelektualnim i političkim krugovima te redovito obrađivan u njemačkim mainstream
medijima koji su - posve očekivano - objavili opširne najave pred
emitiranje ‘Rechts, zwo,drei’, izdvajajući Hrvatsku kao ‘manje poznatu, ali
ništa manje zabrinjavajuću priču’ uspona ekstremne desnice na političkoj sceni
Europe.
Film je na Arteu najavila voditeljica Emelie Aubrey, napomenuvši između ostaloga kako je u Hrvatskoj novi ministar kulture ‘otvoreni revizionist’, koja je nakon prikazivanja o viđenom diskutirala s gošćama u studiju. Prvih sat vremena dokumentarca posvećeno je propitivanje situacije u drugim članicama EU-a, a film je snimljen kao klasični televizijski dokumentarac - snimke s terena i razgovori s ljudima na ulici kombiniraju se s tumačenjima sociologa, psihologa i novinara.
Film je na Arteu najavila voditeljica Emelie Aubrey, napomenuvši između ostaloga kako je u Hrvatskoj novi ministar kulture ‘otvoreni revizionist’, koja je nakon prikazivanja o viđenom diskutirala s gošćama u studiju. Prvih sat vremena dokumentarca posvećeno je propitivanje situacije u drugim članicama EU-a, a film je snimljen kao klasični televizijski dokumentarac - snimke s terena i razgovori s ljudima na ulici kombiniraju se s tumačenjima sociologa, psihologa i novinara.
Iako se uviđa da postoje nacionalne specifičnosti oko motiva
različitih ekstremističkih pokreta i stranaka, film pokazuje i da postoji
zajednički europski kontekst kontinenta u ekonomskoj krizi. U Hrvatskoj vlada
šestogodišnja recesija, u Poljskoj je PiS na vlast došao ne kampanjom koja je
obećavala rigidni katolicizam nego veća socijalna prava, u Mađarskoj se
siromašne Mađare okreće protiv još siromašnijih Roma, u Njemačkoj se
umirovljenice pitaju tko će njima dati novac kao što ga dobivaju izbjeglice.
Hrvatsku se ekstremnu desnicu prepoznaje u HČSP-u (jedna je od zvijezda mladi Frano Čirko), Ivanu Tepešu i njegovim pravašima, ministru kulture Zlatku Hasanbegoviću te se zgraža nad ustaškim pjesmama (na njemački je titlovan tekst ‘Boje se bije, bije, ustaški se barjak vije’ itd.) i urlikanjem ‘Za dom spremni’ koje je snimljeno u Kninu 5. kolovoza 2015. i u Čavoglavama. Njemačkim dokumentaristima čudno je i da se na Thompsonovoj manifestaciji mogu vidjeti i brojni predstavnici Crkve. ‘Nacionalističke snaga nadovezuju se na fašističku prošlost’, kaže se u filmu koji sadrži brojne uznemirujuće snimke iz Hrvatske - fasade pokrivene ustaškim znakovljem, djecu s ustaškim kapama, ministra kulture iz mladih dana s ustaškom kapom itd. Konstatira se da se ‘u Hrvatskoj vidi sve više fašizma na ulicama, to se otvoreno izražava i tolerira’, a jedna je od ilustrativnih snimki i ona hrpe mladih koji u Čavoglavama salutiraju uzdignutom desnicom.
Hrvatsku se ekstremnu desnicu prepoznaje u HČSP-u (jedna je od zvijezda mladi Frano Čirko), Ivanu Tepešu i njegovim pravašima, ministru kulture Zlatku Hasanbegoviću te se zgraža nad ustaškim pjesmama (na njemački je titlovan tekst ‘Boje se bije, bije, ustaški se barjak vije’ itd.) i urlikanjem ‘Za dom spremni’ koje je snimljeno u Kninu 5. kolovoza 2015. i u Čavoglavama. Njemačkim dokumentaristima čudno je i da se na Thompsonovoj manifestaciji mogu vidjeti i brojni predstavnici Crkve. ‘Nacionalističke snaga nadovezuju se na fašističku prošlost’, kaže se u filmu koji sadrži brojne uznemirujuće snimke iz Hrvatske - fasade pokrivene ustaškim znakovljem, djecu s ustaškim kapama, ministra kulture iz mladih dana s ustaškom kapom itd. Konstatira se da se ‘u Hrvatskoj vidi sve više fašizma na ulicama, to se otvoreno izražava i tolerira’, a jedna je od ilustrativnih snimki i ona hrpe mladih koji u Čavoglavama salutiraju uzdignutom desnicom.
Britanski novinar Allan Little, koji je za vrijeme rata bio dopisnik iz
Hrvatske, kaže da se u Hrvatskoj ‘povijest Drugog svjetskog rata okreće
naglavce’ te da je primjetan snažan nacionalizam ‘koji služi za suzbijanje
skepse i slobode govora’, što su natruhe totalitarizma. ‘Hrvatska nije imala
svojeg Havela ili Willyja Brandta', kaže Little koji negativno opisuje prvog
hrvatskog predsjednika Franju Tuđmana (‘vratio je simbole i izraze ustaša u
suvremenu Hrvatsku’), a to čine i autori doxa - ‘čovjek
koji je odveo svoju naciju u rat i protjerao Srbe’. Spisateljica Slavenka
Drakulić pak osuđuje podršku ustaštvu i kaže da se u Hrvatskoj
o nacionalnoj povijesti ne govori iskreno.
Ivan Tepeš, opisan kao predsjednik ‘desne nacionalističke stranke’ koja je sada dio Vlade, a on potpredsjednik Sabora, u dokumentarcu objašnjava kako je njegov zadatak ‘očuvanje hrvatskog identiteta’, podsjećajući da su Hrvati ‘oduvijek bili predziđe kršćanstva u Europi’. Hvali se kako 80 posto članstva HSP AS čine mladi. Predstavnik nove generacije hrvatskih ekstremnih desničara za autore filma je Frano Čirko, sada predsjednik HČSP-a, koji u filmu ponosno njemačkim novinarima objašnjava kako je prije njega predsjednik mladeži HČSP-a bio novi ministar kulture Hasanbegović. Čirko govori s divljenjem o Jobbiku te najavljuje krah Europske unije i savez europskih nacionalista. Za Hasanbegovića se pak kaže da, kao u Poljskoj i Mađarskoj, želi kontrolirati medije, pa se navodi njegova odluka da raspusti povjerenstvo za neprofitne medije te se pokazuje i naslovnica Novosti s ministrom na splitskoj Rivi.
Izdvaja se i da je predsjednica Kolinda Grabar Kitarović bila 'otvoreno prisutna na skupu u Kninu na kojemu je bilo ustašovanja' te da je nova vlast zemlju skrenula udesno. Ipak, na kraju pola sata posvećenih Hrvatskoj u 'Rechts, zwo, drei' ističe se da 'desni nacionalisti u Hrvatskoj nemaju potpunu prevlast te da postoji jaka opozicija'.
Ivan Tepeš, opisan kao predsjednik ‘desne nacionalističke stranke’ koja je sada dio Vlade, a on potpredsjednik Sabora, u dokumentarcu objašnjava kako je njegov zadatak ‘očuvanje hrvatskog identiteta’, podsjećajući da su Hrvati ‘oduvijek bili predziđe kršćanstva u Europi’. Hvali se kako 80 posto članstva HSP AS čine mladi. Predstavnik nove generacije hrvatskih ekstremnih desničara za autore filma je Frano Čirko, sada predsjednik HČSP-a, koji u filmu ponosno njemačkim novinarima objašnjava kako je prije njega predsjednik mladeži HČSP-a bio novi ministar kulture Hasanbegović. Čirko govori s divljenjem o Jobbiku te najavljuje krah Europske unije i savez europskih nacionalista. Za Hasanbegovića se pak kaže da, kao u Poljskoj i Mađarskoj, želi kontrolirati medije, pa se navodi njegova odluka da raspusti povjerenstvo za neprofitne medije te se pokazuje i naslovnica Novosti s ministrom na splitskoj Rivi.
Izdvaja se i da je predsjednica Kolinda Grabar Kitarović bila 'otvoreno prisutna na skupu u Kninu na kojemu je bilo ustašovanja' te da je nova vlast zemlju skrenula udesno. Ipak, na kraju pola sata posvećenih Hrvatskoj u 'Rechts, zwo, drei' ističe se da 'desni nacionalisti u Hrvatskoj nemaju potpunu prevlast te da postoji jaka opozicija'.
Nema sumnje da se ovaj dokumentarni film neće svidjeti
mnogima u Hrvatskoj, no riječ je o manje-više realnom, snimkama i izjavama
potkrijepljenom prikazu stanja u državi. U filmu se mogu čuti i izjave
protagonista desne populističke scene diljem Europe, pa tako i onih u Hrvatskoj
kao što su Čirko i Tepeš te film nudi realističnu sliku aktualnih europskih
problema kontekstualizirajući ih i u širu priču izbjegličke krize.
Slika Hrvatske koju nudi dokumentarni film 'Rechts, zwo, drei' dokazuje da oni koji govore o fašizaciji društva nisu paranoični nego da itekako postoje zabrinjavajuće ekstremističke pojave koje su s margine ušle u sredinu društva, zahvaljujući neriješenoj povijesti i ekonomskoj bijedi. Riječ je o filmu koji bi svakako trebao otkupiti i prikazati HTV, ako već nije u stanju sam ga napraviti. Jer ne treba zaboraviti da je u pitanju film koji kritički sagledava ne samo hrvatski problem s ekstremnom desnicom nego usporednom analizom pokazuje koliko je sličnosti i povezanosti svih takvih politika u članicama Europske unije. Izvor
Slika Hrvatske koju nudi dokumentarni film 'Rechts, zwo, drei' dokazuje da oni koji govore o fašizaciji društva nisu paranoični nego da itekako postoje zabrinjavajuće ekstremističke pojave koje su s margine ušle u sredinu društva, zahvaljujući neriješenoj povijesti i ekonomskoj bijedi. Riječ je o filmu koji bi svakako trebao otkupiti i prikazati HTV, ako već nije u stanju sam ga napraviti. Jer ne treba zaboraviti da je u pitanju film koji kritički sagledava ne samo hrvatski problem s ekstremnom desnicom nego usporednom analizom pokazuje koliko je sličnosti i povezanosti svih takvih politika u članicama Europske unije. Izvor
No comments:
Post a Comment